Gilde van de Blauwe Schuit

De geschiedenis van ‘t Gilde lopt ver t’rug. Erreges in veertien’onderdzuveul was t’r al sprake van al ‘n Gilde van de Blauwe Schuit. ‘t Ware leeje van ‘t schippersgilde die mette Vastenavend mè d’n blauw geverrefde bòòt op wiele (!) de straat op ginge. Jonge gezelle van ‘t gilde zurregde voor de bemanning. Netuurlek was da stelletje jong ‘onde nie te flauw om ‘s flink de draak te steke mette poletiek uit die tijd en mè d’alles wa d’in die tijd buitegewòòn ongepast was. Toch krege ze dèèrvor van ‘t stadsbestuur wel ‘n vatje bier as belòòning! Deur de jare ‘één verdween, verscheen en verdween de Blauwe Schuit en ok ‘t Gilde.

Naar d’n oorlog ebbe Corneel Slòòtmans en Janus van de Kreek (die d’r eige ok in adde gespanne voor d’oprichting van de kersverse Stichting Vastenavend) in 1946 ‘t voortouw genome om ‘n Blauwe Schuit mee te late rije in d’n Intocht van de Prins. Janus et toen op iestoriese aanwijzinge van Corneel ‘n ontwerp gemakt. Louis Weyts etter toen ‘n vergimmesfraaie pentekening van gemakt. Diejen Schuit wier gemakt van plaatstaal uit Tsjechieje, wa naar d’n oorlog ‘n bietje bij mekaar gesprokkeld was deur smid Janus Verhoeve. In 1947 kreeg de Blauwe Schuit z’n dòòp in d’n Intocht as Prinsewage voor Prins Nilles I. De Blauwe Schuit wier bemand deur leeje van de kersverse Stichting Vastenavend die mè d’ ammaal verschillende bééstekoppe (zoas ‘n ezel en ‘n ‘aan) keraktertrekke van de mense ekelde. In de jare die volgde is de schuit bemand gewist deur narrekes en feitelek is t’r zo jare ‘n Blauwe Schuit gewist zonder eigeste Gilde.

In 1996 et de Stichting Vastenavend ‘n nuuwe Blauwe Schuit gebouwe omda d’ouw schuit tot op z’n kiel verslete was. De Stichting ad ok bedocht da bij ‘n nuuwe schuit ok ‘n fetsoenlukke bemanning oort. Dèèrvoor riepe ze ‘n nuuw gilde in ‘t leve; ‘t Gilde der Blauwe Schuyte.

Da gilde besta d’uit twee scheepsoffiesiere, één onderoffiesier en acht bòòtgezelle. Wa ze motte en meuge staat beschreve in zogenoemde “Connesement van ‘t Gilde der Blauwe Schuyte”. Di connesement is ‘n zeevaartregelement, waarin de rechte en plichte van ‘t Gilde staan beschreve. Jong ‘onde, manne én vrouwe tusse de twinteg en de derteg jaar oud en gin lid van de Stichting Vastenavend, wiere gevroge aan te monstere as bemanning en di nuuwe  Gilde vorm en in’oud te gaan geve. Z’ebbe de zurreg voor de eige kontinuwiteit van de funksie, bemanning en onder’oud van de Blauwe Schuit. Mette vastenavend kunde z’erkenne n’aan d’r Gildepikkel, die z’om d’r nek ebbe n’ange. Op d’avend van ‘t Neuzebal krijge ze die omg’ange deur de kapitein en bij ‘t Valle van de Kraai motte ze n’m wir inlevere. Ielek jaar monstere dezellefde leeje wir aan, tot dasse derteg zijn. Ze zurrege vor d’r eige opvolging.

Zowas gezeed is één van de vernaamste take van ‘t Gilde, naast ‘t ebbe en make van veul leut, ok ‘t onderouwe van die fraaie Blauwe Schuit en zurrege vor de bemanning van de Schuit mette n’Intocht en d’n Optocht. Verder makt ‘t Gilde z’n eige verdienstelek mè d’t Neuzebal, de kindervastenavend en de Sluiting. Ze geve zellef ok invulling aan d’r rol bevobbeld deur t’organisere van ‘n eige Gildebal. Zo zurrege ze d’r vor damme nog tot d’n ééweg’eid leut kenne beleve aan di d’unieke Gilde en netuurlek ok aan onze fraaie Blauwe Schuit. Leve n’t Gilde der Blauwe Schuyte!

Vanaf zondag 28 febrewarie ziede ier de dokumentèère die 't Gilde n'et gemakt vanweges 't 2x11 jaar bestaan van 't Gilde der Blauwe Schuyte.